Idag öppnar anmälan till årets Young Lions och Sveriges Kommunikationsbyråer, som har arrangerat tävlingen sedan 2003, är glada och stolta att återigen ha med TV4 som huvudsponsor för branschens uppskattade och prestigefyllda tävling riktad till unga kreatörer.

Det har äntligen blivit dags att öppna upp anmälningen till Young Lions 2022 – Tävlingskategorierna för 2022 är Media, Film, PR och Digitalt. Ny kategori för i år är Film, något som både KOMM och Tv4 är förväntansfulla inför.

Malin Häger, försäljningsdirektör reklam Norden, TV4 Media:
Vi fortsätter vårt samarbete med KOMM och Young Lions för att belöna unga kreatörer som lyckas beröra och engagera genom ett gediget hantverk. För oss är det extra spännande med den nya kategorin film som så klart ligger oss varmt om hjärtat.”

För att  tävla i Young Lions 2022 krävs det att man är 31 år eller yngre (Född på eller efter 24 juni 1990). Man tävlar i team om två personer, antingen från samma eller olika byråer/företag. För att tävla krävs en anmälan senast dagen innan briefen släpps, dvs 2 mars 2022. Uppgiften för tävlande är att ta fram en kampanj efter en given brief från en ideell organisation som avslöjas i samband med briefsläppet. 

Ett team per kategori belönas och dessa fyra team får representera Sverige i den internationella tävlingen äger rum i maj månad. Nytt för i år är att Young Lions internationella tävling för dom som vunnit den nationella uttagningen sker digitalt innan själva festivalveckan. Detta för att alla ska kunna delta oavsett om dom kan ta sig fysiskt till Cannes eller ej. Föregående år var 62 nationaliteter och 18 tidzoner representerade i tävlingen.

Alla svenska belönade team kommer att få varsitt Cannes Lions pass (värde 1.500€ per person) för att kunna delta med full access under hela festivalveckan 20-24 juni där även vinnarna i Young Lions olika kategorier presenteras på stora scenen i den berömda filmfestivalbyggnaden, Palais des Festival.

Tack till Young Lions sponsor TV4 som gör genomförandet av tävlingen möjlig! 

Viktiga datum:

Anmälan öppnar
2 Februari

Briefen släpps
Tisdag 2 mars

9 mars
deadline att lämna in

21 mars – 22 april
Någon gång under denna period kommer en prisutdelning ske där årets vinnare hyllas

16 maj – 7 juni
Cannes Young Lions tävlingen äger rum digitalt innan festivalen

20-24 juni
Cannes Lions Festival of Creativity

(Dessa datum kan komma att ändras, samtliga anmälda till tävlingen kommer att informeras om ändringar i tidsplanen via email.)

Anmäl ditt team och läs mer här!

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
KOMM (Sveriges Kommunikationsbyråer) är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, pr, event, content, digital, varumärke & media. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se.

Om Young Lions Sweden
Sveriges Kommunikationsbyråer är representanter för Cannes Lions sedan 2004. Young Lions Sweden är en uttagningstävling för den internationella tävlingen Young Lions i Cannes. Tävlingen går ut på att efter en given brief från en välgörenhetsorganisation skapa exempelvis en varumärkesidentitet, PR-kampanj och/eller digital-kampanj beroende på vilket kategori man väljer att tävla i. De vinnande teamen i respektive kategori koras av en jury bestående av framstående kreatörer och markandschefer i kommunikationsbranschen. Läs mer här!


Kontakt


Anna Magnberg

Projektledare

anna@komm.se

0763 96 84 21

Linda Nilsson

VD Sveriges Kommunikationsbyråer

linda@komm.se

Emma Klingborg

PR & Kommunikation

emma@komm.se

070 29 04 135