Fotograf/Källa: TV4

Under gårdagen stod det klart att Axel Bringel och Joel Hördegård tog hem guld i Young Lions Filmkategori. Kategorin Film är ny för i år och infördes av Sveriges Kommunikationsbyråer som arrangerar Young Lions Sverige samt av TV4 som är sponsor till tävlingen.

Världens största tävling för unga kreatörer, Young Lions, utnämnde under gårdagens årets vinnare och vi är glada och stolta att meddela att Axel Bringel, Creative Director på BCW och Joel Hördegård, frilansande Director of Photography kammade hem Guld i Film första året som Sverige ställde upp i denna kategori.

Sverige tävlande i år i fyra kategorier, Film, Media, PR och Digitalt. Det blev tyvärr inga pallplatser i tre av fyra tävlingskategorier men en timma in i prisutdelningen precis innan det var dags att runda av var det bara en kategori som återstod att meddela. När det stod klart att Sverige var en av sex länder på shortlist för film steg pulsen markant på KOMM-kansliet. Efter att både brons (Sydafrika) och silver (Tyskland) delats ut återstod bara Guldet och vid första anblick kände vi direkt igen den höga nivån av hantverk på filmen vilket gjorde att vi ropade hurra innan vi fick bekräftat att det var just Axel och Joels film som hade vunnit.

- Det är första gången på sju år som Sverige vinner guld i Young Lions i Cannes så det är stort och otroligt kul, en stor eloge till Axel och Joel som inte tummat på vare sig hantverk eller idé utan gått all in och producerat en fantastisk kampanjfilm, säger Anna Magnberg projektledare på KOMM.

Se det belönade bidraget för Global Citizen "Excuse me I'm saving the world" här.

- Wow, hade verkligen inte förväntat oss detta. Efter vinsten i Sverige sa vi till varandra att vi måste ta hem detta internationellt. Så vi preppade inför, hade lite bollar ute. Axel hade någon idé om att prella en gravid kvinna, ett par, tre barn och lite andra saker som kunde vara bra att ha tillgång till under de 72 timmarna som vi skulle skapa filmen. Men när vi fick briefen kändes det som att det var finare att skala ner på allt, less is more. Efter Axels geniala men simpla idé på hur man kan highlighta Global Citizen app drog vi i alla trådar vi kunde med vänner som ställde upp med location, skådisar, kamera och så vidare. Sedan var det bara att köra, no turning back. Det var så värt det och så kul, säger Joel Hördegård.

Axel Bringel fyller i:

- Jag håller med, vi blev så chockade och glada! Vi hade förberett och spånat på lite olika idéer för NGOS och hittat passande cast, men tyvärr matchade varken idéer eller cast briefen när den väl kom. Så det blev verkligen fullt ös från början till slut. Men det gick bra, jag älskar att jobba med Joel. Han gör alltid så snygga och magiska grejer och våra skådepelare, Felicia och Arthur, var verkligen underbara och lätta att jobba med. Och nu känns det roligt att juryn gillade strategin och filmen.

I den nationella uttagningen på hemmaplan, arrangerad av KOMM, vann Axel och Joel med filmen "När blommor blir till Guld", en kampanjfilm skapad för årets ideella uppdragsgivare Majblomman. Resultatet var så gripande och lyckat att Majblomman i skrivande stund visar filmen i sina kanaler samt att TV4 generöst gick in och visar reklamfilmen pro-bono på TV4 i juni och juli månad.

Vinnarna i respektive kategori i Young Lions får ta emot pris på scen i Palais under Cannes Lions festivalen som pågår mellan 20-24 juni 2022 i Cannes. Ett stort tack till tävlingens sponsor TV4 som gör detta möjligt.

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
KOMM (Sveriges Kommunikationsbyråer) är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, pr, event, content, digital, varumärke & media. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se.

Om Young Lions Sweden
Sveriges Kommunikationsbyråer är representanter för Cannes Lions sedan 2004. Young Lions Sweden är en uttagningstävling för den internationella tävlingen Young Lions i Cannes. Tävlingen går ut på att efter en given brief från en välgörenhetsorganisation skapa exempelvis en varumärkesidentitet, PR-kampanj och/eller digital-kampanj beroende på vilket kategori man väljer att tävla i. De vinnande teamen i respektive kategori koras av en jury bestående av framstående kreatörer och markandschefer i kommunikationsbranschen. Läs mer här!



Kontakt


Anna Magnberg

Projektledare

anna@komm.se

0763 96 84 21