Idag presenterades vinnarna i Young Lions Sverige under en digital prisutdelning. Vinnarna i årets tre kategorier är; Paola Alonso Chapel & Mathilda Helenasdotter, Priority, Fjodor Brandt & Fredrik Sevandersson, We are More och Sofia Gustafsson & Maja Stampe, Garbergs.

Årets uppdragsgivare var SthlmOp och partner till tävlingen är Clear Channel Sverige. Juryn bestod utav: Canan Yasar, Creative Director & Co-Founder – Obeya, Désirée Maurd, Founder ­–
Juno Public Relations, Linnéa Lofjord, Head of Design – NORD ID, Patrik Beskow, Founding Partner & Creative Director – AFFAIRS. 

För de vinnande teamen öppnas det nu upp möjligheter att ta ut bidragen via Clear Channels kanaler tillsammans med uppdragsgivare SthlmOp. 

Se prisutdelningen här

Vinnarna är..

Design
Paola Alonso Chapel och Mathilda Helenasdotter, Priority
Bidrag:
 :Part 2020
Bidragsbeskrivning: En stor del av Stockholms befolkning bor utanför stadskärnan. En stor del av befolkningen utanför stadskärnan tar dagligen del av kommunikation, reklam och produkter som släpps. Men alldeles för få är en del av arbetsprocessen. Deras röster blir inte hörda. :Part är ett initiativ för att ta tillvara på denna kunskap och skapa ett utrymme för den. Med :Part vill vi visa vilken stor betydelse varje ungdom som tar del av initiativet har, samt synliggöra vikten av deras perspektiv för de företag och organisationer som deltar. Därför får varje deltagare designa sin egen symbol, ett kolon och ett P, som sedan är fritt att kombinera emellan i den nya visuella identiteten. 
Motivering: Årets vinnare av designkategorin kombinerar ett starkt hantverk med en sannerligen kommunikativ idé som resulterar i en identitet med utgångspunkt i öppenhet, förändring och samskapande. Det som krävs för att ta SthlmOp till nästa nivå, och möjligtvis även mer än så. Årets vinnare är Part 2020.
Se bidraget här: 
http://reklamvarlden.se/YoungLions/Younglions2020/Design.%20Part2020.pdf

Digitalt
Fjodor Brandt och Fredrik Sevandersson, We are More
Bidrag:
 Open brief
Bidragsbeskrivning: Varje år erbjuder SthlmOp över 200 arbetstillfällen till ungdomar i Stockholms ytterstadsområden. Men efter sommarjobbet saknas det en plattform som kan följa och stötta de vidare in i studier och yrkesliv. Med den digitala plattformen Open brief vill vi fortsätta engagera ungdomar genom kreativa uppdrag med ett verktyg de redan kan och har tillgång till – mobilen. På så sätt positionerar vi Open Stockholm som en kreativ och inspirerande organisation för unga talanger, såväl som den kreativa sektorn.
Motivering: Ibland trillar man över de där idéerna som känns helt självklara. Man blir nästan misstänksam, hur kan detta inte finnas? Open Brief är en sån idé. En perfekt förlängning av SthlmOp som vi i juryn gärna vill använda oss av, helst redan igår!
Se bidraget här:
http://reklamvarlden.se/YoungLions/Younglions2020/Digitalt.%20Open%20brief.pdf

PR
Sofia Gustafsson och Maja Stampe, Garbergs
Bidrag: 
A Ticket to Creativity
Bidragsbeskrivning: A PR-campaign that makes business cards great again.
Motivering: Att använda sig av en både eftertraktad och omdiskuterad kanal för att nå målgruppen är ett genidrag. Att dessutom kombinera det med att lösa målgruppens egentliga problem gör A ticket to Creativity till en solklar vinnare.
Se bidraget här:
http://reklamvarlden.se/YoungLions/Younglions2020/PR.%20A%20ticket%20to%20creativity.pdf

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)

KOMM (Sveriges Kommunikationsbyråer) är en branschorganisation för alla typer av byråer inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, mobilt, content, event, DM, digital, media, mobil och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se.

 



Kontakt


Linda Nilsson

Tf vd KOMM

linda@komm.se