Vinnarna av Årets Content: Märk för livet, BCW, Trygg Hansa. Fotograf/Källa: Erica Wessman

Under torsdagskvällen den 2 juni presenterades 2022 års Swedish Content Awards-pristagare på Volvo Studio i Kungsträdgården. Grattis till alla vinnare!

Pristagare listade efter kategori, bidragsnamn, tävlande byrå och uppdragsgivare.
 
Huvudkategori Bransch:

Industri & Energi 
                   
Guld: Nu släckas tusen juleljus, BBDO Nordics, E.ON
Silver: Informationskampanj för effektavgift, OTW, Göteborg Energi
Nominerad: Bird in the Mine, Sandvik Group & Grandios/Dallas, Sandvik Group Communications
Nominerad: Att bygga tyst är en konst, Consid, Heda Sand&Betong
 
Sport & Hälsa                           
Guld: Tillsammans Är Vi Hammarby, Diggin Larry & IK Stockholm, Hammarby Fotboll
Silver: Sex frågor om sex, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Nominerad: Stadium Tracks, Glory Days, Stadium
Nominerad: Eldsjälsgalan 2021, Bonnier News Brand Studio, Folkspel
 
Detaljhandel                            
Guld: Climate change your mind, Gullers Grupp, Alpro & Eat Foundation
Silver: ICA Måltidskampen, Passion Lab, ICA Sverige AB
Nominerad: Lekia Ambassadören, Bonnier News Brand Studio, Lekia
Nominerad: ICA Vi älskar hela fotbollssverige, Passion Lab, ICA Sverige AB
 
Resor & Nöjen                         
Guld: Korthuset, Welcom, Liseberg
Silver: Hemma i Småland, Passion Lab, Destination Småland
Nominerad: Unibet - Hemmakänsla (Stolt huvudsponsor till Svensk Elitfotboll), Passion Lab Unibet
 
Ideell verksamhet & Intresseorganisationer                                          
Guld: Min lön, Make Your Mark, Lärarförbundet
Silver: Jakten på makten, Unionen inhouse/Creo, Unionen
Nominerad: Elitfotboll Dam - Visa Vägen, Passion Lab, Elitfotboll Dam
 
Fordon & Transport                                      
Guld: Science-based targets-kampanjen, OTW, Volvo Group
Nominerad: FIAT 500 "Le Storie di Fosco", Onemotion IMC, FIAT Sverige
 
Service & Tjänster                                         
Guld: Helt hemma, Coreworkers, SBC
Silver: Bättre tillsammans, Bonnier News Brand Studio, Allente
Silver: Hacka Karriären, Chiffer, Nackademin
 
Finans & Försäkring                                      
Guld: Smoothie Shopping, Brand New Story, Nordax Bank
Silver: Märk för livet, BCW, Trygg-Hansa
 
IT & Telekom                           
Guld: Not So White Guide, Obeya, Halebop
Silver: Din Digitala Skola, Bonnier News Brand Studio, Microsoft
 
Offentlig sektor & Samhällsinformation                           
Guld: Mönstringshandboken, Spoon, Plikt- och prövningsverket
Silver: Jag vill mönstra, Spoon, Plikt- och prövningsverket
Silver: Utan att passera gå, Gullers Grupp, Kriminalvården
Nominerad: Pantresan, Lundberg&Co, Returpack
 
Huvudkategori Hantverk:
 
Native                                    
Guld: Eldsjälsgalan 2021, Bonnier News Brand Studio, Folkspel
Silver: Volvo i populärkulturen, Make Your Mark, Volvo Cars Sweden
Nominerad: Minnas till Musik, Bonnier News Brand Studio, Svenska Kyrkan Malmö
 
Kundtidning B2B                                         
Guld: Paper, OTW, Holmen Paper
Silver: Magasinet Lera, Chiffer, Byggkeramikrådet
Nominerad: Working Wood, Chiffer, Setra Group
Nominerad: Din Digitala Skola, Bonnier News Brand Studio, Microsoft
 
Kundtidning B2C                                         
Guld: Swedish Lapland – The Arctic Lifestyle Magazine, Swedish Lapland Visitors Board, Swedish Lapland Visitors Board
Silver: Value magasin, Spoon, SEB Private Wealth Management & Family Office
Nominerad: Läraren – Min lön, Make Your Mark, Lärarförbundet
Nominerad: PALMBLADET, Bonnier News Brand Studio, Valengallerian / Point Properties
 
Sociala Medier                      
Guld: Football Lowlights, Post, AIK Fotboll och BenQ
Silver: Sounds of Lust - Sense me, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Silver: Korthuset, Welcom, Liseberg
Nominerad: Climate change your mind, Gullers Grupp, Alpro & Eat Foundation
 
Video B2B                              
Guld: Plastslöjd, BCW Stockholm, Håll Sverige Rent och Tekniska museet
Nominerad: What Volvo is to me, OTW, Volvo Group
 
Podd                                  
Guld: Bröst- och pungmeditation, Wenderfalck, Apotek Hjärtat
Silver: Utan att passera gå, Gullers Grupp, Kriminalvården
Nominerad: Borrmästarpodden – för dig som borrar i berg, Splay One, Epiroc Sverige
 
Reportage                           
Guld: Hur många gånger måste lärare slå larm?, OTW, Lärarnas Riksförbund
Nominerad: Våldschocken, Make Your Mark, Lärarförbundet
 
Video B2C                              
Guld: Icehotel – The making of an art suite., Swedish Lapland Visitors Board, Swedish Lapland Visitors Board i samarbete med Icehotel.
Silver: Korthuset, Welcom, Liseberg
Nominerad: Överraskningsfilmer, Passion Lab, Unibet
 
Infografik                               
Guld: Märk för livet, BCW, Trygg-Hansa
Nominerad: Raketbetygen, Make Your Mark, Lärarförbundet
 
Huvudkategori Special:
 
Varumärkesresa                        
Guld: Trygg-Hansa: Content som ger ringar på vattnet, BCW, Trygg-Hansa
Silver: Pengapeppen, Alektum Group/ The Bond, Alektum Group
Nominerad: Nyskapande sedan 1902, OTW, Stockholms Handelskammare
 
Innovation                                 
Guld: Märk för livet, BCW, Trygg-Hansa
Silver: Sounds of Lust - Sense me, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Nominerad: Lilla Italien, Spoon Agency, Visit Halland
 
Effekt & Engagemang                                     
Guld: Volvospåret – ett minne för livet, We are More, Volvo Car Sverige
Silver: Sounds of Lust - Sense me, Scream & Valtech Radon, RFSU AB
Silver: Helt hemma, Coreworkers, SBC
Nominerad: Utan att passera gå, Gullers Grupp, Kriminalvården
 
Medarbetarkommunikation                          
Guld: Tillsammans genom pandemin, Tale, Praktikertjänst
Silver: McSlider – McDonald's hub för medarbetarkommunikation, Birdh, McDonald's Sverige/Food Folk
 
Årets Content:
Märk för livet, BCW, Trygg Hansa

Om Swedish Content Awards (SCA)
Swedish Content Awards arrangeras sedan i år av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Tävlingen belönar de bästa produktionerna inom content marketing. År 2000 arrangerades tävlingen för första gången, då under namnet guldbladet. Ett viktigt syfte med tävlingen är att premiera god kvalitet och innovativa lösningar som har gett önskad effekt. Bra content marketing stärker varumärket, bygger lojalitet och skapar flera och bättre affärer. Alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury. Läs mer på swedishcontentawards.com/

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
KOMM (Sveriges Kommunikationsbyråer) är en branschorganisation för byråer som verkar inom reklam, kommunikation, design, pr, event, content, digital, varumärke & media. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se

 


Kontakt


Linda Nilsson

VD Sveriges Kommunikationsbyråer

linda@komm.se

Emma Klingborg

PR & Kommunikation

emma@komm.se

070 29 04 135