Kansliet och styrelsen är efter gårdagens styrelsemöte glada och stolta över att få hälsa sex nya medlemmar in i förbundet. KOMMs nya medlemsbyråer representerar flera olika discipliner inom kommunikation och är verksamma i Umeå, Lidköping Göteborg och Stockholm.

– Under januari har vi fått in flera spontanansökningar och anledningen bakom har varit att man vill ta steget att professionalisera sig ytterligare och vill ta ansvar för sin affär genom att förkovra sig i både juridiken och etiken som branschen har som både lagar och spelregler. Man vill som byrå kunna visa för sina kunder att man är professionell genom att ha minst en person på byrån som gått ARU-utbildningen (Ansvarig reklamutgivare).

Sveriges Kommunikationsbyråer är en garant för att medlemsföretagen har hög kompetens och är professionella därför står det i KOMMs stadgar sedan 17 år tillbaka att detta är ett krav för medlemskapet. Vi har en uppgift som branschorganisation att utbilda och att vi knyter fler medlemmar till oss bådar för att vi får en både schystare och mer seriös mark att verka på. Nu var det en tid sedan vi undersökte lönsamheten på våra medlemmar kontra branschen i stort men under alla de år vi genomförde detta så vi en tydlig skillnad i att KOMMs medlemmar var mer lönsamma. En spaning som känns trolig skulle ju vara att man håller bättre koll på avtal och ansvaret. Någonstans ska det kosta om man gör fel och löna sig ifall man gör, och skapar, rätt. Så glädjande att vi fått men detta starka gäng i vårt förbund. Säger Linda Nilsson, tf vd på Sveriges Kommunikationsbyråer.

Följande byråer valdes in:
Dotter & Döse
Pondus
BKRY
Zilloman
DNA Agency
Fascinera

”Vi har ägnat de senaste tio åren åt att stödja våra kunders ansvarsfulla affärsutveckling genom syftesdriven kommunikation. Nu är vi så glada att tillsammans med våra branschkollegor i KOMM kunna engagera oss djupare i våra gemensamma frågor, för en kommunikationsbransch som gör uthålliga och hållbara bidrag.”
Johanna Hallin, VD Pondus

”BKRY har vuxit rejält sedan starten för två år sedan och är idag en viktig del av NoA-koncernen, vilket naturligtvis var ett av målen. En annan ambition var att bli medlemmar i KOMM när vi kände oss tillräckligt etablerade, både för att få mer kunskap och för att bli del i en gemenskap” Christian Sahlgren, managing director BKRY

”I en digitaliserad värld blir analog upplevelsekommunikation en viktig pusselbit i den totala kommunikationspaletten. Vi gillar också långa utvecklande samarbeten som det hållbara valet i upphandlingar”
Ulf Andersson, VD Zilloman

”Fascinera jobbar med stora företag och organisationer som vill få ut mer av sin kommunikation, inte minst inom event. Bolaget drivs av Marius Bratten som är en av Sveriges mest välmeriterade tv-producenter, med bl a Melodifestivalen, Kristallen och Eurovision Song Contest på cv:t. Förutom uppdragen som redaktör, projektledare och producent för såväl event som tv är Marius är sedan 2008 producent för det svenska litteraturpriset Augustpriset.”
Marius Bratten, VD Fascinera 



Kontakt


Linda Nilsson

Tf vd KOMM

linda@komm.se