Maja Stampe, Sofia Gustafsson, Fjodor Brandt, Fredrik Sevandersson, Mikael Owilli

Eurobest Young Creatives arrangeras årligen för att lyfta och hylla europeiska kreatörer som får en fenomenal plattform att visa upp sin talang inför en framstående jury. Som partner till Eurobest har KOMM utsett de två team som skall representera Sverige i tävlingen.

Eurobest Young Creatives riktar sig till kreatörer som är 30 år eller yngre. Briefen släpps live fredag 13 november och teamen har då 72 timmar på sig att skapa en integrerad kampanj från en ideell organisation som sedan skall paketeras och presenteras i en 5 minuter lång pitch till juryn. Senaste åren har Warszawa varit hubben för tävlingen som årligen öppnas upp för 20 nationellt utvalda team, men i år kommer tävlingen ske helt virtuellt.

Sveriges representanter är följande:
Fjodor Brandt, Copywriter, We Are More
Fredrik Sevandersson, UX Designer, We Are More
Sofia Gustafsson, Art Director, Hedvig
Maja Stampe, Copywriter, Hedvig

- Vi tycker framförallt att det ska bli intressant att bli bedömda av en jury med kreatörer från olika länder och kulturer. Det här med att bedöma kreativitet är ju trots allt subjektivt. Vi hoppar ju inte höjdhopp. Det vi kan hoppas på är att vi skapar ett bidrag som juryn ser når hjärtat hos mottagaren och som samtidigt löser ett faktiskt problem, säger Fjodor och Fredrik om sitt deltagande i årets tävling.

- Efter att vi inte fick åka till Cannes i somras så ska det bli väldigt roligt att få köra Eurobest istället. Vi vet inte riktigt vad vi ska förvänta oss av tävlingen, nu när allt är digitalt. Men det ska bli kul att få låsa in sig under några dagar och bara fokusera på en och samma brief. Vill Powerking sponsra så går det toppen att skicka ett flak till Valhallavägen 117K. I vilket fall som helst så känner vi oss stolta över att få representera Sverige, från hemmaplan, säger Sofia och Maja om deras deltagande i tävlingen.

Anna Magnberg, Projektledare på KOMM fortsätter: 
- Vi vet sedan årets Young Lions att Sveriges fyra tävlande kreatörer är otroligt skickliga och har en hög kreativ höjd på allt dom tar sig för. En vanlig reaktion eller kanske till och med frustration som jag hört från tävlande team om bidrag som vunnit guld i denna typ av tävling är i stil med; "men det där är ju inte doable!". Så om jag får ge något tips till de tävlande i år så är det verkligen att tillåta sig själv att ta ut svängarna lite och inte i lika hög grad fokusera på vad som skulle kunna vara genomförbart rent praktiskt. 50% av bidraget bedöms på kreativ höjd, 20% strategi, 20% relevans och 10% utförade/hantverk. Dessutom är vi väldigt glada och stolta över att Mikael Owiili, från Borg & Owili, är med i årets jury!

Mikael Owilli, vd på Borg & Owilli är en av fem representanter från Europa som sitter i årets jury. Mikael, om drygt en vecka skall du vara med och kora Europas främsta talanger, vad har du för förväntningar på årets bidrag?
- Eftersom det är Europas främsta talanger är mina förväntningar på bidragen givetvis väldigt höga. Med tanke på att det har varit ett minst sagt omtumlande år, där ens perspektiv på olika sätt har förändrats, väntar jag mig bidrag som ligger rätt i tiden.

Vad skall bli roligast med detta uppdrag?
- Det är naturligtvis ett hedersuppdrag och det ska bli kul att se hur bidragen skiljer sig åt i både grundidé och hur man väljer att förmedla budskapet.

På vilket sätt tycker du som byråledare att det är viktigt att denna typ av tävlingar för unga kreatörer finns?
- Det är hård konkurrens bland unga kreatörer och i branschen generellt. Det här är ett grymt tillfälle för de här talangerna att visa upp sig, och för branschen att få upp ögonen för kreatörer man inte kände till sedan tidigare. Tävlingar som Eurobest Young Creatives driver utvecklingen i reklam- och kommunikationssektor framåt, årets tävlande är morgondagens kreatörer.

Vinnarna kommer att tillkännages live 7 december, i samband med Eurobest Awards prisutdelning!

Om Eurobest 
Eurobest är Europas ledande kommunikationstävling. Tävlingen drivs av Cannes Lions och sedan 2004 är KOMM svensk partner för både Eurobest och Cannes Lions. Årets Eurobest tävling och Eurobest Young Creatives sker digitalt.

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av byråer inom kommunikation. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle.
Läs mer på www.komm.se.

 


Kontakt


Anna Magnberg

Projektledare

anna@komm.se

0763 96 84 21

Linda Nilsson

VD Sveriges Kommunikationsbyråer

linda@komm.se