Kontaktinformation:Maja Siösteen, Affärsområdeschef Event & Tävlingar Sveriges Kommunikationsbyråer, maja@komm.se, 070-215 10 32

Young Lions är en del av världens största reklamtävling Cannes Lions, där kreatörer under 28 år tävlar. 
Vinnarna i den svenska uttagningen får åka till Cannes i juni och tävla mot de andra finalisterna från övriga världen samt ta del av Cannes Lions festivalen. Komm, Sveriges representant för Cannes Lions, arrangerar årets uttagningstävling tillsammans med Getty Images och Dagens Media. Tävlingen är uppdelad i tre kategorier: cyber, print och media och gick ut på att skapa en kampanj för Svenska Livräddningssällskapet (SLS) och Simborgarmärket enligt en given brief.

Nominerade för Young Lions Sweden i kategori Print är:


Ludvig Ehrenstråhle, McCann Stockholm och Martina Borg, Dorian Mabb
Bidrag: Det finns för få borgare
Under de senaste åren har antalet simkunniga i Sverige minskat dramatiskt, ca 3 miljoner svenskar kan inte simma. Färre tar Simborgarmärket, framför allt i socialt utsatta områden. Så för att lyfta frågan lekte vi med ordet borgare. Både med sin politiska innebörd och något som skulle kunna betyda Simborgarmärket. Rubriken skapar uppmärksamhet och får människor att reagera med sitt politiska budskap. Annonsen tar på ett relevant sätt upp en viktig fråga. 

Se bidraget här. 


Jeremy Phang och Agnes Stenberg-Schentz, Forsman & Bodenfors
Bidrag: Dyrt och fult
Tidernas fulaste och dyraste Simborgarmärke. Men som är mer värt än någonsin. 
Se bidraget här. 


Lisa Hågeby och Andrea Andersson, Beckmans Designhögskola
Bidrag: Waterproof
Vi har gjort en affisch som påverkas av vatten. När det regnar reagerar färgen i trycket av vattnet och en svart färg framträder. Tjejens mascara börjar "rinna" och en text kommer fram med titeln: "Make yourself waterproof" samt SLS logga. Målgruppern är 15-30 år och vinklad främst till tjejer. Waterproof betyder inte bara vattenfast utan kan också läsas som vatten-säker. Det är precis det som SLS och Simborgarmärket jobbar med. 
Se bidraget här. 

Juryn har bestått av: 
- Mia Clase (ordförande), executive creative director McCann Stockholm
- Lars Holthe, art director Åkestam Holst
- Amanda Koutra, vd Carat
- Fredrik Simonsson, creative director DDB Stockholm 

Vinnarna koras i samband med Dagens Media Mingel den 5 juni på Collage i Stockholm.


Kontaktinformation:
Maja Siösteen, Affärsområdeschef Event & Tävlingar Sveriges Kommunikationsbyråer, maja@komm.se, 070-215 10 32

Om Sveriges Kommunikationsbyråer
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av konsulter inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se


Om Young Lions Sweden

Young Lions Sweden är en uttagningstävling inför den internationella tävlingen Young Lions i Cannes i juni 2012. Tävlingen är uppdelad i tre kategorier: print, cyber och media. Ett ungt kreatörsteam representerar Sverige i respektive kategori. Tävlingen går ut på att skapa en annons, en banner, en mediaplan eller en integrerad kampanj för en organisation enligt givna förutsättningar. Det vinnande teamet koras av en jury bestående av framstående kreatörer i reklambranschen.

Om Young Lions

Young Lions är en del av Cannes Lions som är världens största reklamtävling.Young Lions är en tävling för unga kreatörer under 28 år. De fyra vinnande teamen i den svenska uttagningstävlingen Young Lions Sweden får åka till Cannes och tävla mot de andra finalisterna från övriga världen samt ta del av de 28 000 alster av världens bästa reklam som ställs ut för beskådan på festivalområdet.




Kontakt


Anna Magnberg

Projektledare

anna@komm.se

0763 96 84 21

Linda Nilsson

VD Sveriges Kommunikationsbyråer

linda@komm.se

Emma Klingborg

PR & Kommunikation

emma@komm.se

070 29 04 135